Advies over voeding


Er is veel informatie beschikbaar over gezonde voeding tijdens je zwangerschap.
Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten.

Eten voor twee is niet nodig, kiezen voor twee wel. Je zwangerschap is een mooie gelegenheid om je eetpatroon eens onder de loep te nemen. Extra vitaminepreparaten zijn dan niet nodig. Het is gezonder als je lichaam alle vitaminen en bouwstoffen uit je voedsel in je darmen kan opnemen. Sommige pillen die vitamine A bevatten, zijn bij overmatige inname zelfs schadelijk. Bovendien kan je lichaam prima voor zichzelf zorgen. Alleen aan vrouwen met een donkere huidskleur wordt extra vitamine D aanbevolen, met name als zij gesluierd zijn en weinig bloot staan aan zonlicht.

Verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Zorg wel dat het goed gewassen is.

Aardappelen, (volkoren)brood, rijst en pasta (zoals macaroni) zijn belangrijke energiebronnen.

Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoeften van het groeiende kind en de moeder zelf. Gebruik per dag minimaal ½ liter melk of melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt, vla, kwark en kaas).

Halvarine, boter, margarine en vette vis voorzien in de behoefte aan vitamine A en D. Bovendien bevat vette vis de juiste vetzuren voor de ontwikkeling van de hersenen. Het advies is om 2x in de week vette en verse (niet vacuüm verpakte) vis te eten (denk aan makreel, haring, zalm, paling etc). Lust je geen vis, dan zijn visolie capsules een goed alternatief.

Wees zuinig met suiker en snoep niet overmatig.

Eet bij voorkeur voedsel dat vers of vers bereid is, en bewaar dit zo kort mogelijk in de koelkast. Om besmetting door de listeria bacterie te voorkomen wordt aangeraden geen rauwe producten te eten die lang in de koeling hebben gelegen, zoals rauwkost en salades.

Lijnen tijdens de zwangerschap of in de borstvoedingsperiode is niet verstandig. Als je overgewicht hebt, is het wel verstandig om matig te gaan eten, waardoor je niet veel aankomt in gewicht. Dit kan eventueel onder begeleiding van een diëtist.

Vegetarisch eten is ook tijdens de zwangerschap geen probleem. Zonder vlees en of vis op het menu is het extra belangrijk om erop te letten dat je wel voldoende B-vitamines en ijzer binnen krijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten.

Eet geen (zachte) kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (au lait cru). Rauwe melk, bijvoorbeeld van de boer, moet u voor gebruik koken. In rauwe melk kan de listeria bacterie groeien. Besmetting met die bacterie kan gevolgen hebben voor je kind. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk kun je zonder risico gebruiken.

Eet geen rauw of halfrauw vlees (zoals filet Américain) en was rauwe groenten en fruit goed. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose kunnen veroorzaken. Besmetting met toxoplasmose tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor je ongeboren kind.

Eet liever geen lever tijdens de zwangerschap, en niet meer dan eenmaal per dag een leverproduct zoals leverworst. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor je ongeboren kind.

 

terug naar welkomstpagina  | © Grix67 Artwork 2008 |  contact met webmaster